Logistikportal material
Varuförsöjning
Den här delen av BEAst Portal förenklar flödet av material till, från och inne på en byggarbetsplats. I portalen finns det inbyggt stöd för att hantera det arbetssätt som beskrivs i standarden BEAst Supply Material. Det finns också stöd för att hantera det flöde av information som standarden föreskriver i form av standardiserade meddelanden som skickas mellan den manuelle användaren i portalen och den integrerade användaren som arbetar i sitt eget affärssystem.
Exempel på funktioner i portalen
Om en leverantör av byggmaterial har en bygg- eller installationsentreprenör som kund och man inte har eget systemstöd för standarden, kan man använda portalen för att kommunicera med kunden. Detta är exempel på funktioner i portalen:
- Ta emot en leveransplan från kunden och på olika sätt arbeta med den
- Ta emot avrop från kunden och bearbeta det i portalen
- Enkelt ”vända” avropet till en avropsbekräftelse
- Det finns funktioner för att se översikter och jobba med avvikelser
- När det är dags för leverans finns funktioner för att boka transporten, skriva ut kollietiketten BEAst Label och att vända avropsbekräftelsen till en leveransavisering
- Även fakturan går att enkelt skapa baserat på den information som finns i avropsbekräftelsen och de uppgifter om t.ex. priser som lagts upp i portalen
Det kan också fungera tvärtom, dvs att kunden är manuell användare i portalen och leverantören är integrerad via sitt eget affärssystem.